Hande Berktan
Türk oyun kesimi son yıllarda ismini global pazarda duyurmaya ve hatta rekor denebilecek başarılara imza atmaya başladı. Peak Games ve Rollic Games’in ABD’li oyun şirketi Zynga tarafından 1,8 milyar dolar ve 168 milyon dolar ile satın alınması, yılın en değerli gelişmeleri olurken, 2020 yılında oyun dalında gerçekleşen pay satışı süreçleri de yaklaşık 2 milyar dolarlık hacim yarattı. Tüm bu gelişmeler, oyun dalını en fazla yatırım alan kesim pozisyonda taşıdı ayrıyeten Türkiye, dünya oyun pazarındaki yerini 18.nci sırada tamamladı.
Yaşanılan salgının tesiri ile birlikte, karantina vakitlerinde insanların konutlarında en çok yöneldikleri şeylerden biri de kuşkusuz dijital görüntü oyunları oldu. Küresel manada başka kıymetli konu ise eğitimin online hale getirilmeye çalışılmasıydı.2020 yılında pandeminin de tesiriyle tüm bağlantı, medya, eğitim, iş idaresi üzere araçların dijitalleşmesi beraberinde hem üst nesiller ile gençler ortasındaki teknoloji kullanabilme makasını daralttı hem de gençlerin dijital dünyasının daha görülebilir ve anlaşılabilir olmasını sağladı.
AdColony ve Küresel Web Index’in 2020 araştırmasının sonuçlarına nazaran yalnızca gençler değil yetişkinler de oyun oynuyor. Yetişkinlerin yüzde 81,7’si bayan, yüzde 76,5‘i ise erkek. Ortaya çıkan sonuçlar tıpkı vakitte Türkiye’deki tüm internet kullanıcılarının yüzde 84’ünün en az bir aygıt ile taşınabilir oyun oynadığını gösteriyor.
Bölüm dünyada yüzde 9,3 büyüdü
Dünya oyun pazarı 2020 yılında pandeminin ektisiyle yüzde 9,3 büyüyerek 159 milyar dolara ulaştı. Bu büyüme ülkemizde de hissedildi ve geçtiğimiz yıl 32milyon olan oyuncu sayısı 36 milyona, 830 milyon dolar olan toplam hasılat 880 milyon dolara yükseldi.
Taşınabilir oyun pazarı 450 milyon dolar oldu
Pazarın genelinde, 450 milyon dolarla taşınabilir oyunlar, 230 milyon dolarla bilgisayar ve 200 milyon dolarla konsol oyun pazarı olarak gerçekleştiği iddia ediliyor. 83 milyonu aşkın nüfusu bulunan ülkemizde; 35 milyon taşınabilir oyuncu, 22 milyon bilgisayar oyuncusu, 17 milyon konsol oyuncusu bulunuyor. Oyuncular cinsiyetlerine nazaran yüzde 55 erkek, yüzde 45 bayan oyun dünyasında yer alıyor.
Oyun oynayanların gelir kümelerine nazaran dağılımına bakıldığında ise yüzde 40’ı yüksek gelir kümesinden, yüzde 30’u orta ve kalan yüzde 30’u ise düşük gelir kümesinden geliyor.
Oyun oynama mühletleri yüzde 30 arttı
Pandemi periyodunda oyun oynama müddetlerinin yüzde 30 oranında artığı belirtilen raporda yeniden birebir periyotta, dünyanın en büyük oyun dağıtım ağı ve platformlarından biri olan Steam’de evvelki aylarda anlık faal kullanıcı sayısı 23 milyonu geçerek tüm vakitlerin rekorunu kırdı. Yoğunluk artışı yalnızca Steam’de değil tüm oyun platformlarında ve oyunlarda gerçekleşti.
Oyunların %3’ü fiyatlı kategoride, %87’sinin reklam geliri mevcut
Google Play’de 171 bin 986 oyun yayıncısı ortasında 2 bin 689 Türk yayıncı bulunuyor. 439 bin 890 oyunun bulunduğu platforma Türk yayıncıların sunduğu 8 bin 55 oyun yer alıyor. Türk yayıncıların oyunlarının ortalama puanı 5 üzerinden 3,94 olarak göze çarpıyor. Bu doğrultuda Türk yayıncılarının, taşınabilir oyunların genel ortalaması olan 3,76’dan daha iyi sonuçlar aldığı sonucu çıkıyor. Türk yayıncıların oyunlarının yalnızca yüzde 18’i hem Google Play hem de App Store’da yer alıyor.
Türk yayıncıların oyunlarının yüzde 3’ü fiyatlı kategorisinde, yüzde 87’si reklam içermektedir. Oyunların yüzde 28’inde ise uygulama içi ödemelerden yararlanılmaktadır
Türkiye’deki taşınabilir oyuncuların en sevdiği oyun çeşidi olarak birinci sırada herkesin kestirim edeceği üzere yüzde 49 ile aksiyon, macera oyunları yer alırken ikinci ve üçüncü sırada ise puzzle ve yarış oyunları yer alıyor.
Bloomberg HT